< Powrót

Dieta

 

Jednym z pytań do dr Rubisza było jak realnie Endomama może wpłynąć na ewentualny rozwój Endometriozy u swojej córki  -odpowiedź była prosta : oczywiście oprócz monitowania ważna jest dieta. I to jak kształtujemy żywienie naszych dzieci ma wpływ na ewentualny rozwój chorób immunologicznych.

Skontaktowałam się z Kinga Skoradzka Endo dietetyczka, która  odpowiedziała na moje  pytanie, czy dieta ma wpływ na ryzyko rozwoju Endometriozy – odpowiedzi udzieliła mi :

"Jako dietetyk kliniczny mogę powiedzieć, że to co ląduje na naszym talerzu, nie jest bez znaczenia. Co więcej, dieta ma znaczenie już od pierwszych dni życia!

Warto więc, aby szczególnie dziewczyny  z grupy ryzyka zachorowania na endometriozę, zadbały o to, aby na ich talerz trafiały odpowiednie produkty.

Może zastanawiasz się, dlaczego to takie ważne?

Istnieją badania naukowe, którewskazują, że pewne sposoby odżywiania mogą zwiększać ryzyko zachorowania na endometriozęz uwagi na:

  • możliwe promowanie stanu zapalnego w organizmie
  • zwiększenie produkcji i zmniejszenie wydalania estrogenów
  • osłabienie odporności organizmu
  • wpływ na cykl menstruacyjny
  • wpływ na metabolizm prostaglandyn.

 

Będzie to dieta:

  • obfitująca w tłuszcze trans, obecne w przetworzonej żywności, produktach typu fast food, słodyczach, kupnych ciastach, twardych margarynach
  • obfitująca w tłuszcze nasycone, obecne w mięsie czerwonym, wędlinach, tłustym nabiale, oleju kokosowym
  • uboga w warzywa i owoce – źródło witamin, minerałów i błonnika
  • uboga w ryby, oleje roślinne, orzechy i pestki
  • opierająca się na węglowodanach rafinowanych – czyli produktach z białej mąki, a uboga w produkty pełnoziarniste, będące źródłem błonnika
  • obfitująca w tłusty nabiał

Co jednak istotne, okazuje się, że dieta może też zmniejszać ryzyko zachorowania na endometriozę. Prawidłowa dieta:

  • wiąże się ze zmniejszeniem stresu oksydacyjnego i toczącego się w organizmie stanu zapalnego
  • zmniejsza poziom estrogenów
  • ma wpływ na aktywność prostaglandyn
  • reguluje skurcze mięśni gładkich macicy.

Zalecenia żywieniowe dla nastolatek, które są w grupie ryzyka zachorowania na endometriozę brzmią więc:

  • staraj się jeść jak najwięcej warzyw i owoców, szczególnie sezonowych
  • wybieraj chude mięso drobiowe i tłuste ryby morskie, zamiast czerwonego mięsa
  • wybieraj produkty pełnoziarniste, takie jak ciemne pieczywo na zakwasie, ciemny makaron, a także kasze, płatki owsiane
  • wybieraj chudy nabiał zamiast tłustego
  • staraj się unikać produktów typu fast food – lepiej przygotować pizzę czy hamburgery w domu, w zdrowszej wersji
  • jedz orzechy, nasiona, gorzką czekoladę, zamiast niezdrowych przekąsek.

 

OWSIANKA Z NIESPODZIANKĄ W ŚRODKU

Przygotuj:

✔ 5 łyżek płatków owsianych
✔ 1 szklanka napoju migdałowego niesłodzonego
✔ 1 mały banan
✔ ulubione owoce jagodowe
✔ orzechy lub masło orzechowe z dobrym składem
✔ kostka gorzkiej czekolady min. 70 %.

Płatki owsiane zalej mlekiem, dodaj pół pokrojonego w plasterki banana i gotuj ok. 5 minut, tak aby płatki były miękkie.

W trakcie gotowania, jeśli widzisz, że owsianka robi się zbyt gęsta, dodaj napój roślinny lub wodę. 

Na dno miseczki włóż kostkę czekolady, na to wyłóż owsiankę, dodaj mrożone maliny, orzechy i resztę banana.
Możesz zamiast malin wykorzystać np. jagody, truskawki, na co tylko masz ochotę. 

Zawsze zachęcam do korzystania z produktów sezonowych, dlatego na obiad polecam szybki, wiosenny przepis.

CYTRYNOWY RYŻ Z ZIELONYM GROSZKIEM I SZPARAGAMI 
Na 2 porcje potrzebujesz: 
✔ ryż basmati - 1 woreczek
✔ groszek zielony - 5 łyżek
✔ oliwa - 1 łyżeczki
✔ natka pietruszka - 1/2 małego pęczka
✔ szparagi - 4 sztuki
✔ szpinak - 1 garść
✔ mięso z piersi kurczaka - 1 filet
✔ sok z cytryny - 5 łyżek .

Ryż ugotuj z dodatkiem soli. 

Kurczaka pokrój w kostkę, dopraw solą i pieprzem, wrzuć na rozgrzaną patelnię z połową oliwą.

W międzyczasie od szparagów odłam twarde końcówki, pokrój na kilkucentymetrowe kawałki.

Gdy kurczak się zrumieni dodaj na patelnię szparagi, groszek i odrobinę wody. Duś wszystko przez kilka minut. Ugotowany ryż wymieszaj z sokiem z cytryny i łyżeczką oliwy. 

Dodaj na patelnię ryż, szpinak i posiekaną natkę pietruszki. Wszystko wymieszaj, w razie potrzeby dolewając wody. Przed podaniem posyp danie świeżo zmielonym pieprzem.
I gotowe! 

www.endodietetyczka.pl